AAU logo

Studiesystemer

STADS-selvbetjening

Velkommen til STADS-selvbetjening på AAU

Stads er Aalborg Universitets studieadministrative system.

Som studerende har du adgang til Stads-Selvbetjening, hvor du tilmelder dig undervisning, ser eksamensresultater og kan trække diverse udskrifter.

Vi har på denne side samlet al relevant Stads-information for studerende.

Sådan logger du ind

Du logger ind via linket til højre.

  • Brugernavn: din AAUmail uden @student.aau.dk

  • Adgangskode: samme som du bruger til din AAUmail.

Hvis du ikke kender din AAUmail, kan du slå det op her.

Som ny studerende vil du få oplysninger omkring din AAUmailadresse via selvbetjeningssystemet UniStart. Du får adgang til UniStart i forbindelse din optagelse på Aalborg Universitet.

Læs mere om

  • +

    Tilmelding til undervisning og eksamen

    tilmeldingsperioder

    Tilmelding er ens for alle studerende:
     

    til Efterårssemesteret

    • Tilmeldingsperiode: 15. maj - 1. juni
    • Eftertilmelding - for nyoptagne kandidatstuderende, gæstestuderende, tilmeldinger til 3. eksamensforsøg mv.: 15. september - 1. oktober 

    til Forårssemesteret

    • Tilmeldingsperiode: 15. november - 1. december
    • Eftertilmelding - for nyoptagne kandidatstuderende, gæstestuderende, tilmeldinger til 3. eksamensforsøg mv.: 15. februar - 1. marts

    Du modtager en kvittering på din AAUmail på at tilmeldingen er modtaget.

     

    eksamenstilmelding

    Når du tilmelder dig undervisning, er du automatisk tilmeldt eksamen. 

    Læs mere om regler for tilmelding

     

    UNDTAGELSER TIL UNDERVISNINGSTILMELDING

    Er du 1. års studerende (1.-2. semester af Bacheloruddannelsen) vil du automatisk blive undervisningstilmeldt fagene på 1. studieår.

    Studerende under Efter- og Videreuddannelse (EVU) skal ikke foretage tilmeldinger. Dette foregår automatisk. Du har dog stadig pligt til at sikre, at du bliver tilmeldt de rigtige undervisnings- og eksamensaktiviteter.

  • +

    Undervisningsafmelding

    Du kan generelt ikke afmelde dig undervisning og eksamen, efter at undervisningen er gået igang.

    Hvis du ved at du ikke kan deltage i en eksamen, er det vigtigt, at du giver dit studie besked med henblik på planlægning. Du skal dog være opmærksom på, at det stadig tæller som et eksamensforsøg. 

    Den eneste undtagelse er afmelding fra 2. og 3. eksamensforsøg, som du selv har tilmeldt dig. Her er det stadigvæk muligt at afmelde sig efter de gældende regler, ved at henvende sig til studiesekretæren. 

  • +

    Se dine karakterer

    Du kan i STADS-selvbetjening se de karakterer som du får til dine eksaminer.

    Når der er registeret en ny karakter i STADS-betjening, modtager du en mail, hvorefter du kan logge dig på STADS-selvbetjening og se din karakter. 

    Hvis der under brugen af STADS-selvbetjening opstår spørgsmål til dine studiedata, eller du finder fejl i dine oplysninger, skal du kontakte dit eksamenskontor på dit fakultet:

     

  • +

    Diverse udskrifter

    På STADS-selvbetjening har du mulighed for at lave personlige udskrifter og kvitteringer i tilknytning til dine studiedata på dansk og engelsk.

    Indskrivningsbekræftelse

    Bekræftiger en persons aktuelle indskrivningsstatus (eks. aktiv, orlov eller afsluttet), og kan fungere som et supplement til dit studiekort.

    Indskrivningsbekræftelsen gælder for enten forårssemestret (start 1. februar) eller efteråresemestret (start 1. september).

    Studiejournal

    En studiejournal beskriver hele dit hidtidige uddannelsesforløb på Aalborg Universitet. Du kan se og udskrive de eksamensresultater, du har opnået, mens du har været indskrevet på universitet.

    En studiejournal er bygget op i to dele:

    Første del beskriver de uddannelsesdele eller byggeklodser, din uddannelse består af til dato, mens den anden del beskriver dine eksamensresultater, herunder de eventuelle meritter du har fået under de enkelte uddannelsesdele/studieordninger. Hvis du har resultater, der ikke er en del af den planlagte uddannelse, for eksempel frie studieaktiviteter, vil de stå sidst i studiejournalen som øvrige aktiviteter.

    Du kan via STADS-selvbetjening udskrive din egen studiejournal. Hvis eksempelvis en virksomhed eller en anden uddannelsesinstitution stiller krav herom, kan du efterfølgende få udskriften af studiejournalen bekræftet på dit eksamenskontor på dit fakultet eller Studiekontoret.

  • +

    Orlov og udmeldelse

    Hvis du vil anmode om orlov eller melde dig ud af dit studie, skal dette gøres via STADS-selvbetjening. Under menupunktet "Administration" i STADS-selvbetjening, kan du finde siderne for Orlov og Udmeldelse. Ved anmodning om orlov skal der angives en orlovsårsag og ved udmeldelse en udmeldelsesbegrundelse.

    Hvis du vil melde dig ud af dit studie, opfordrer AAU dig til at søge studievejledning hos Studievalg Danmark eller AAU Studievejledning.

  • +

    Rediger kontaktoplysninger

    Under menupunktet "Administration" -> "Person- og adresseoplysninger" kan du se den adresse, mail og telefonnummer, der er registreret på dig i STADS.

    Din adresse fås fra folkeregistret. Den ændres automatisk, hvis du ændrer adresse i folkeregistret, men ellers er det ikke muligt at ændre adressen.

    Dit telefonnummer kan du ændre på adresseoplysningssiden i STADS-selvbetjening. Du har her mulighed for at ændre mobil-, privat- og arbejdstelefonnummer.

Er du ikke længere studerende?

Din adgang til Stads-Selvbetjening lukker 90 dage efter du afslutter eller afbryder dine studier.

Er du ikke længere studerende, og har du brug for udtræk af dine studiedata, skal du kontakte dit studie.

Glemt din adgangskode?

Din adgangskode til STADS-selvbetjening er den samme som du bruger til din AAUmail. Har du glemt den?

Vælg ny adgangskode

Eller kontakt AAU IT Support:

Mail: support@its.aau.dk
Tlf.: 9940 2020

kontakt

  • Spørgsmål vedr. dine studiedata og tilmeldinger: Kontakt dit studie.
  • Ved tekniske spørgsmål: Kontakt Studiesystemer.